Rocktjejensblogg

En blogg som handlar om mig och min vardag. En blogg som går som en Berg -och Dalbana.

25 år sedan.

Publicerad 2011-02-28 23:53:31 i Allmänt

                  


Idag är det precis 25 år sedan vår gamla statsminister mördades. Året var 1986, jag kommer i håg det lite. Kommer i håg att jag såg det på nyheterna på morgonen. Kommer inte i håg hur han arbetade eller så. Kommer bara i håg händelsen att nyheterna gav ut att han hade blivit mördad. Trist att det kunde ske menar jag. Efter det har det ju en till politiker mördats, Anna Lindh (också Socialdemokrat). Trist att hon mördades med.

Palme, Olof,
1927–86, politiker (socialdemokrat), statsminister 1969–76 och från 1982. Den till jurist utbildade Palme var 1952–53 ordförande för Sveriges förenade studentkårer. Han blev 1953 byråsekreterare i Tage Erlanders regering, sekreterare i statsrådsberedningen 1954, invaldes i riksdagens första kammare 1958, utnämndes till byråchef i statsrådsberedningen 1961, konsultativt statsråd 1963, kommunikationsminister 1965, ecklesiastikminister 1967, utbildningsminister 1968 samt partiordförande och statsminister 1969.

Palme var internationellt orienterad och kritiserade skarpt USA:s deltagande i Vietnamkriget. Han var FN-medlare i striderna mellan Irak och Iran samt ordförande i en 1980 etablerad internationell kommission för nedrustnings- och säkerhetsfrågor, Palmekommissionen. Socialdemokraterna förlorade valet 1976, men den retoriskt skicklige Palme återkom som statsminister 1982. Han mördades 1986 på Sveavägen i Stockholm.

Denna text här ovanför har jag lånat från www.ne.se.

Kommentarer

Postat av: Carin

Publicerad 2011-03-01 08:04:12

Jag kommer oxå ihåg de, jag skulle kolla på gomorgon sverige hemma hos min mormor och då var de inställt med nyhetssändning där de berättade om det.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rocktjejen

Igentligen ville jag heta Linduz här, men det var upptaget, så då fick det bli Rocktjejen. Jag är en tjej, som är för det mesta glad. Jag är faster till fyra fina barn. Gudmor/Fadder till en fin pojke, "Moster" till en fin flicka. Har fyra syskon (två av de har en annan mamma), har en mamma, pappa & två bonusföräldrar. Jag gillar musik som är från Punk-Rock-Pop-Reagge. Tex. Ramones, Ebba Grön, Sator, Asta Kask, Crash Nomada (f.d Dorlene Love), Lars Winnerbäck, Pernilla Andersson, The Hellacopters, Bod Dylan, Bob Marley, Melissa Horn, Miss Li, Niel Young, Yusuf Islam (Cat Stevens), Creedence Clearwater Revival, Lisa Miskovsky, R.E.M, Idde Schultz, Nationalteatern mfl.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela