Rocktjejensblogg

En blogg som handlar om mig och min vardag. En blogg som går som en Berg -och Dalbana.

Egen Tacokrydda & Tacopaj.

Publicerad 2012-01-09 22:33:52 i Recept



Tacokrydda

2 msk Chilipeppar
1 msk Lökpulver
1 msk Vitlökspulver
1 msk Chilipulver
1 msk Spiskummin
1 msk Paprikapulver
1 tsk Oregano
1 msk Salt
0,5 msk Svart Peppar
1 msk Socker

Blanda alla kryddor.

Källa: www.recept.nu

Denna Tacokrydda är mycket godare än den man kan köpa i butiker, det blir lite starkare. :)



Tacopaj

2
dl
vetemjöl
100 g smör eller margarin
2 msk vatten

Fyllning:
400 g Köttfärs
smör till stekning
1 påse taco kryddmix
1.5 dlvatten
1 burkgreen chili
1 burkcrème fraiche paprika & chili
3 st tomater
2.5 dl riven ost, gärna cheddar.

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Blanda mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen. Lägg degen i lite plast och låt den vila kallt en stund.

3. Smörj en pajform. Tryck ut degen i formen och förgrädda pajskalet i cirka 10 minuter.

4. Bryn köttfärsen i en stekpanna med lite smör. Tillsätt kryddmix och vatten och blanda om.

5. Låt färsen puttra på svag värme 10-15 minuter eller tills vattnet kokat in. Rör om då och då. Blanda ner chilin.

6. Fyll pajskalet med köttfärsen och bred över crème fraiche. Skiva tomaterna och lägg dem ovanpå. Strö över osten.

7. Grädda pajen 10-15 minuter tills osten fått en gyllenbrun färg.

8. Servera pajen med en god sallad.

Källa: www.recept.nu

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rocktjejen

Igentligen ville jag heta Linduz här, men det var upptaget, så då fick det bli Rocktjejen. Jag är en tjej, som är för det mesta glad. Jag är faster till fyra fina barn. Gudmor/Fadder till en fin pojke, "Moster" till en fin flicka. Har fyra syskon (två av de har en annan mamma), har en mamma, pappa & två bonusföräldrar. Jag gillar musik som är från Punk-Rock-Pop-Reagge. Tex. Ramones, Ebba Grön, Sator, Asta Kask, Crash Nomada (f.d Dorlene Love), Lars Winnerbäck, Pernilla Andersson, The Hellacopters, Bod Dylan, Bob Marley, Melissa Horn, Miss Li, Niel Young, Yusuf Islam (Cat Stevens), Creedence Clearwater Revival, Lisa Miskovsky, R.E.M, Idde Schultz, Nationalteatern mfl.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela