Rocktjejensblogg

En blogg som handlar om mig och min vardag. En blogg som går som en Berg -och Dalbana.

Min kompetenta lärare

Publicerad 2011-01-27 14:36:41 i Skolan

Idag kände jag inte så motiverad på matten. Jag satt där i 1 ½ timme & kämpade med Divisions tal...
läraren som är mycket kompetent hjäpte mig med samtliga, hon lät mig försöka själv med. Två av de tog hon & jag på tavlan, vilket gick lättare.
Hon ska kolla upp vad jag behöver träna på & samt hur vi ska lägga upp det.
Innan lektionen skrev jag ut 4 sidor från Vårdguiden om Dyskalkyli. De hade skrivit ut 14 punkter om kännetecknen om det, jag kände igen mig på 6 el. 7 punkter. Men det betyder inte alls att jag kan ha en släng av det, men man vet inte. Idag kände jag osäker som bara den, ville kämpa & siffrorna blandades i hop i huvudet som en portion av Havregrynsgröt.

Det här med Dyskalkyli fick jag tips om av en nyfunnen vän (bekant till mig). Hon gav mig tipset för hon hade (säkert) suttit & tänkt på mig. Hon själv är lärare med, dock inte i ämnet. Jag blev glad att hon tipsa mig om sidan. Tog inte det negativt. Helt tvärtom! :) TACK snälla Cissi! :)
Min lärare ska kolla igenom Dyskalkyli papprerna. 

Det blev många suckar & tveksamheter på lektionen idag & ögonen fylldes lätt med småtårar. Men inte så att de fälldes på kinden. 

Har du något bra tips hur man kan lära sig Multiplikationstabellen, så får du mer än gärna dela med dig tipset!  Kan du tipsa om någon bra hemsida, så skriv den med.
Ska strax hem till en annan nyfunnen vän (en klasskompis) som kan det här med Division & Multiplikation, vi ska kolla igenom & traggla.

Underbart med vackert väder!! :) Vårkänslor finns inte i min kropp, de lär inte komma än på länge.

Ha en fin eftermiddag!

Kommentarer

Postat av: C

Publicerad 2011-01-28 19:52:16

Vad bra! Det är helt rätt att kolla, om inte annat för att utesluta det.



Pluttifikationstabellen... Svårt... Nians tabell kan man räkna på fingrarna...;) Du kanske kan tänka på att ta största siffran först - alltid. Alltså inte 4 gånger 8, utan 8 gånger 4.



Lär dig talparen först och främst...



2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20



3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30



4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40



5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50



osv......



Här kan du öva....

http://www.webbmagistern.se/



Du fixar det där så småningom! :)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rocktjejen

Igentligen ville jag heta Linduz här, men det var upptaget, så då fick det bli Rocktjejen. Jag är en tjej, som är för det mesta glad. Jag är faster till fyra fina barn. Gudmor/Fadder till en fin pojke, "Moster" till en fin flicka. Har fyra syskon (två av de har en annan mamma), har en mamma, pappa & två bonusföräldrar. Jag gillar musik som är från Punk-Rock-Pop-Reagge. Tex. Ramones, Ebba Grön, Sator, Asta Kask, Crash Nomada (f.d Dorlene Love), Lars Winnerbäck, Pernilla Andersson, The Hellacopters, Bod Dylan, Bob Marley, Melissa Horn, Miss Li, Niel Young, Yusuf Islam (Cat Stevens), Creedence Clearwater Revival, Lisa Miskovsky, R.E.M, Idde Schultz, Nationalteatern mfl.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela