Rocktjejensblogg

En blogg som handlar om mig och min vardag. En blogg som går som en Berg -och Dalbana.

Något som bekymrar mig.

Publicerad 2011-05-17 17:08:07 i Min Vardag

Men jag vågar inte jämt berätta det för vänner & folk. Ja man berättar kanske inte sina inre tankar för vem som helst. På min gata ligger det en kyrka, kyrkan har höga fönster som man ser rätt bra sig själv i när man cyklar el. går förbi.
Förra veckan tittade jag på mig när jag gick där, ja jag har tittat på mig flera gånger under dessa snart 6 år som jag har bott här. 

Jag är en tjej som har övervikt så det heter duga. Nej jag skojar inte! Å det bekymrar mig, ja vad folk tänker, kan ej titta på fina kläder för de är för små, får köpa kläder som i bland är fina, men de flesta ser då ut som "tantkläder". Å mina tankar flyger mycket när andra sitter & åmar sig för sin vikt, spelar ingen roll om de är "större" än mig, jag får ångest när ens vänner sitter & har ångest. Nu har jag börjat säga: "Ja, vad ska jag säga då"? Då får jag höra fina & snälla komplimanger. Visst det är snällt, men jag vet inte vad jag ska säga då, för jag är ju större än de...

Då förra veckan när jag kollade på mig i kyrkans fönster så tänkte jag så här:

Jag ser ju för f*n ut som en uppblåst människa, hade bilden i huvudet då jag ser en pump som sätts in i min kropp & kroppen pumpas upp, sen stryper den som pumpar slangen där den tycker att det ska stoppas. Sen får jag se ut som en uppblåst människa i storlek XXXXXXXXL typ.

Jag tänker inte skriva vad jag väger eller min klädstorlek.

För cirka 8 el. 9 år sedan fick jag veta att jag har Struma. & då finns det 2 olika typer, de heter Hyperthyreos det är Överfunktion. Hypothyreos heter den andra typen, det är Underfunktion.
Det är Hypothyeros jag har.
Om du vill veta mer om min sjukdom så kan du besöka
www.thyroid.se

www.hypotyreos.se

www.skoldkortelforeningen.se

www.vardguiden.se

Där finns det bra information om Struma.

När man har struma & den typen jag har så är det svårare & gå ner i vikt, man är mer håglös av sig, har minnessvårigheter, mer trötthet, jag hade yrsel som min "upptäckt", så nu när jag har yrsel så kan det bero på min struma (ja det kan bero på mycket annat med).

Jag fick en kick av http://apans.se för Apan har startat en Viktklubb! :) Så då tog jag många promenader för att kunna gå ner i vikt. Men sen går det en tid, sen tappar man "intresset" & stannar hemma.

Ja det va det inlägget som jag skulle skriva idag om mig själv. Först ville jag inte skriva detta, men vännen som var här igår puschade mig så nu har jag gjort det!







Kommentarer

Postat av: johanna

Publicerad 2011-05-17 18:28:59

Du är en fin människa precis som du är, det är ditt fina inre som räknas.

Kramar

Postat av: Carin - Gravid vecka 33

Publicerad 2011-05-17 18:39:57

Tycker inte du skall få de att låta som omöjligt att gå ner i vikt bara för att du har hypotyreos. De borde istället ge dig en sporre att du skall klara de fastän du har... Men om man äter levaxin kommer man inte upp i normala värden då eller ligger deu alltid i underfunktion? Varför inte göra en total livsstilsförändring? Träffa en dietist och läsa på och bli så jäkla motvierad o taggad de bara går. Varför skall du låta åren gå och se dig i en spegel och vantrivas? Allting går att ändra på om man har viljan til de och orken. De skall inte vara jobbigt att gå ner i vikt de skall vara roligt och ge nånting tillbaka. Tänk på alla hälsovinster så är man redan där en bra bit på väg. Så fort jag har fått barn tänker jag börja med viktväktarna igen efter att jag fått barn eller så har jag ett kostprogram från reform i västerås att köra efter. Sen tänker jag fortsätta med motion, promenader o simning, ev styrketräning. Men nåt som jag tycker passar mig iaf. Sen tar jag upp ridningen igen, på ridskolan tänkte ja. Jag tänker börja omedelbart, inte låta tiden bara gå. Tänk så här, du lever bara en gång, vad vill du med ditt liv. Det viktigaste är inte att man går ner si och så många kilo utan att man mår bra hela vägen och stör man sig på något då tycker jag man skall göra något åt de, innan man drar på sig massa välfärdssjukdomar av olika slag. LYCKA TILL! Ge inte upp!

Postat av: Carin - Gravid vecka 33

Publicerad 2011-05-18 08:57:13

Ett råd man skall inte låta andra trycka ner en, sånna kontakter skall man försöka hålla borta från sig. Så kallade energitjuvar är inga bra att ha nära sig, oavsätt vilka de är. Jag har nog många tips men de vitigaste är att man börjar skaffa så mycket motivation själv först innan man bestämmer sig för att göra slag i saken. En sporre kan ju vara nåt stort om man når målet och så olika delmål, där man oxå får något man vill ha, som belöning och för att orka fortsätta. Så bestäm dig först och läs på vad som passar dig!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rocktjejen

Igentligen ville jag heta Linduz här, men det var upptaget, så då fick det bli Rocktjejen. Jag är en tjej, som är för det mesta glad. Jag är faster till fyra fina barn. Gudmor/Fadder till en fin pojke, "Moster" till en fin flicka. Har fyra syskon (två av de har en annan mamma), har en mamma, pappa & två bonusföräldrar. Jag gillar musik som är från Punk-Rock-Pop-Reagge. Tex. Ramones, Ebba Grön, Sator, Asta Kask, Crash Nomada (f.d Dorlene Love), Lars Winnerbäck, Pernilla Andersson, The Hellacopters, Bod Dylan, Bob Marley, Melissa Horn, Miss Li, Niel Young, Yusuf Islam (Cat Stevens), Creedence Clearwater Revival, Lisa Miskovsky, R.E.M, Idde Schultz, Nationalteatern mfl.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela